Yoga integreren in een drukke werkdag – 3 tips


Hoe integreer je yoga in een drukke werkdag? 

Wanneer je dagelijks bezig bent met het afwerken van taken en het behalen van deadlines op je werk, kan ontspanning vaak op een tweede plaats komen te liggen.

Dat is zonde, want juist die ontspanning kan je helpen om je energieker te voelen en efficiënter te werken.

In deze blog deelt Mascha van Superyoga daarom tips voor het doen van yoga tijdens een drukke werkdag.

yoga drukke werkdag

Welke voordelen heeft yoga op je werkdag?

Door regelmatig yoga oefeningen uit te voeren, kun je je nek en rug soepeler maken en jezelf trainen om een juiste houding aan te nemen. Zo creëer je soepele spieren en verbetert het ook je doorbloeding.

Ook mentaal heeft yoga veel voordelen. Yoga heeft een rustgevende werking op je geest, waardoor stress afneemt en je concentratie verhoogt.

Door te luisteren naar je lichaam en gehoor te geven aan je behoeften creëer je een positieve mindset. Zo heb je ook een stuk meer plezier in je werk!

Veel mensen zitten dagelijks achter een bureau en ervaren nek- en rugklachten door onder andere een verkeerde lichaamshouding. Yoga op je werkdag kan dan een echt een mooi uitkomst bieden.

Meteen een korte oefening doen voor de nek en schouders? Maak 10 minuutjes vrij voor deze fijne oefeningen.

Hoe integreer je yoga in je werkdag?

  1. Bespreek het met je werkgever

Bespreek met je werkgever of er tijd gemaakt kan worden voor het beoefenen van yoga en meditatie.

Wellicht ben jij niet de enige die behoefte heeft aan een moment van ontspanning en kan er iets geregeld worden om dit te faciliteren zoals een stille ruimte met wat yogamatjes en meditatiekussens.

  1. Maak tijd en ruimte voor yoga

Wanneer je yoga in je dagelijkse werkdag wilt integreren is het belangrijk om hier eerst ruimte en tijd voor te maken.

Als je voor jezelf werkt, zul je deze tijd ook daadwerkelijk zelf in moeten plannen. Het is heel makkelijk om door te blijven gaan, maar juist een moment van rust nemen heeft veel voordelen op je concentratie en productiviteit.

  1. Yoga achter je bureau

Er zijn genoeg yoga en stretch oefeningen die je van achter je bureau kunt doen.

Zo hoef je niet meteen in een sportoutfit klaar te staan op een yogamat, maar kun je laagdrempelig wat oefeningen uitvoeren vanuit je stoel. 

Yoga oefeningen die je overal kunt uitvoeren

  1. Ademhaling

Er zijn verschillende ademhalingstechnieken die je vanuit je bureaustoel kunt doen. Door je ademhaling op een juiste manier te reguleren kun je ontspanning in je lichaam creëren.

Je kunt simpelweg je aandacht naar je ademhaling brengen en je bewustzijn van iedere in- en uitademing. Een ademhalingstechniek die je kunt proberen is de box ademhaling, of de 4 7 8 ademhaling.

Bij deze technieken adem je voor een bepaalde duur in, houd je de adem voor een aantal seconden vast en adem je vervolgens binnen een aantal seconden weer uit.

Je ademhaling heb je altijd bij je en kun je dus gemakkelijk overal gebruiken!

  1. Polsen strekken

Omdat we veel achter de computer werken bewegen we onze handen te weinig. Het constante gebruik van muis en toetsenbord is niet goed voor de polsen, wat zorgt voor stijfheid.

Draai een aantal keer op de dag je polsen in rondjes on ze los en flexibel te houden.

Je kunt ook altijd even opstaan en bewegen door bijvoorbeeld naar de WC te lopen of een kopje koffie te halen. Dit zorgt ervoor dat je doorbloeding op gang komt en zo blijven je polsen flexibel en warm.

  1. Nek en schouders losmaken

Tijdens een lange werkdag is het ook fijn om je nek en schouders flexibel te houden. We nemen al gauw een verkeerde houding aan tijdens het werken, wat zorgt voor stijve en pijnlijke spieren in de nek, rug en schouders.

Je kunt door de dag heen af en toe de oefening schouderrollen doen om dit gebied flexibel te houden. Dit doe je door rechtop te gaan zitten, je schouders op te tillen richting je oren en vervolgens je schouders naar achter te rollen.

Tijdens het naar achter en beneden rollen van je schouders, adem je uit. Bij een volgende beweging rol je de schouders naar voren in plaats van naar achter, en zo wissel je de oefening af en herhaal je het een aantal keer.

Een andere fijne oefeningen die je makkelijk vanuit je stoel doet is een zijwaartse twist. Je legt je rechterarm op de linker armleuning, je linkerarm leg je achter je billen of op de rugleuning.

Draai vervolgens naar links op een uitademing en kijk over je linkerschouder. Adem nog 3 keer in en draai dan rustig weer naar het midden. Voer deze oefening ook uit naar de andere kant. Zo voorkom je een stijve of pijnlijke rug.

Meer yoga op kantoor?

Op het HWY practice platform vind je een heerlijke office yogales die specifiek geschikt is om te doen vanaf je bureaustoel. Doe je mee?

practice platform

Wat is jouw favoriete moment om yoga te doen wanneer je een lange, drukke dag hebt? ’s Ochtends, ’s avonds of juist tussendoor? Waar doe je dit dan? We zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen hiermee en vinden het leuk als je het hieronder met ons wil delen.


Dit een gastblog van Mascha van Superyoga.nl





https://www.happywithyoga.com/yoga/yoga-drukke-werkdag/