Wat is Ashtanga Yoga? – Een compleet overzicht


Wat is Ashtanga Yoga?

Ashtanga Yoga is een dynamische, intensieve vorm van yoga die gebruik maakt van vaststaande series van opeenvolgende oefeningen. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening. 

Het wijkt daarmee af van bijvoorbeeld Hatha Yoga, waarbij de houdingen statisch worden uitgevoerd.

De grondlegger van Ashtanga Yoga is Patthabi Jois.

Do your practice and all is coming – K. Patthabi Jois

Wat zijn de voordelen van Ashtanga Yoga?

Door het hoge tempo van de oefeningen bij Ashtanga Yoga, blijf je continu in beweging en dit heeft veel voordelen. Hieronder noemen we er een aantal:

  • Bloedsomloop verbetert
  • Afvalstoffen worden afgevoerd
  • Spijsvertering verbetert
  • Zorgt voor innerlijke kracht en stabiliteit
  • Verbetering van flexibiliteit
  • Verbetert focus

Het is daarnaast behoorlijk intensief en dit zorgt ervoor dat het lichaam veel calorieën verbrandt. Het kan mensen daarom ondersteunen bij afvallen.

De combinatie van Asana’s en de Ujjayi ademhaling zorgen er ook voor dat je je hoofd leeg kunt maken. Er kan zo een gevoel ontstaan van samenkomst van lichaam, geest en ziel.

Wanneer je deze yogavorm vaker doet, zul je de oefeningen na een tijd uit je hoofd kennen. Hierdoor hoef je minder na te denken over houdingen en kun je je nog beter richten op je lichaamsbewustzijn en de ademhaling

Wat betekent Ashtanga?

Het woord ‘Ashtanga’ betekent ‘acht/ achtvoudig’.

Ongeveer tweeduizend jaar geleden beschreef Patanjali het Achtvoudige Pad van Yoga in de Yoga Sutra. Dit deed hij doormiddel van acht stappen.

De stappen in het achtvoudige pad zijn als volgt:

  1. Yama. Richtlijnen over hoe je je moet opstellen tegenover de rest van de wereld. Er zijn in totaal 5 Yamas.
  2. Niyama. Richtlijnen die naar binnengekeerd zijn, een soort persoonlijke waarheden en disciplines. Er zijn in totaal 5 Niyamas.
  3. Asana. Fysieke houdingen.
  4. Pranayama. De ademhaling naar meer levensenergie.
  5. Pratyahara. Controle over de zintuigen.
  6. Dharana. Concentratie.
  7. Dhyana. Meditatie.
  8. Samadhi. Het uiteindelijke doel van Yoga. Gelukszaligheid. Hierbij geef je je helemaal over.

Patanjali benadert Yoga vooral als iets van de geest. De asana’s zijn daar slechts een klein onderdeel van. De fysieke vorm van Yoga genaamd “Ashtanga Yoga”, zoals wij die in het Westen kennen, is bedacht door Patthabhi Jois.

Deze vorm van Yoga is juist vooral gebaseerd op de asana’s.

In de rest van deze blog gaan we verder in op fysieke vorm van Yoga, de Ashtanga yoga zoals omschreven door Pattabhi Jois dus :).

De naam van de fysieke yogavorm Ashtanga Yoga, bedacht door Pattabhi Jois, is gebaseerd op het Achtvoudige Yoga Pad van Patanjali. Hoewel de yogavorm Ashtanga Yoga gebaseerd is op deze acht stappen, is de benadering en invulling van Patanjali en Pattabhi Jois heel anders. – Rolf

Wat is de oorsprong van Ashtanga Yoga?

Ashtanga Yoga, zoals we dat vandaag de dag kennen, is naar het westen gebracht door Pattabhi Jois. Pattabhi Jois was, net als Iyengar (grondlegger van Iyengar Yoga) een leerling van Krishnamacharya.

Waar Iyengar zich vooral bezig hield met de precisie van de houdingen, focuste Pattabhi Jois zich vooral op de dynamiek en kracht.

Krishnamacharya baseerde zijn lesgeven op een oud manuscript, de Yoga Kuruntha en moderniseerde dit.

Pattabhi Jois woonde in Mysore, een stad in India. Daar komt ook de naam ‘Ashtanga – Mysore style’ vandaan.

Wanneer je een Ashtanga les volgt op ‘Mysore stijl’ dan betekent dit dan iedereen individueel en op eigen tempo de yogareeks aan het beoefenen is. Dat is de manier waarop het in Mysore toen ook ging. Je leert de yogareeks van je docent en geleidelijk worden er door de docent steeds meer uitdagenden oefeningen toegevoegd aan de reeks. – Rolf

Pattabhi Jois heeft de asana’s (in combinatie met de adem) de voornaamste rol gegeven in het Achtvoudige Pad. Hij ziet de houdingen als manier om lichaam, geest en ziel samen te brengen (en daarin komen dus alle stappen tot uiting).

Je beoefent de stappen dus niet los van elkaar, maar als geheel. Er is bijvoorbeeld ook geen uitgebreide meditatie aan het einde van de practice. De houdingen zijn allemaal vloeiend en door de ademhaling met elkaar verbonden.

Wat is het verschil tussen Ashtanga Yoga en andere vormen van yoga?

Hatha Yoga en Ashtanga Yoga

Het grootste verschil tussen Ashtanga Yoga en Hatha Yoga is dat Hatha Yoga statisch is en in principe geen vaste serie kent. Ashtanga Yoga is dynamisch en werkt juist wel met een vaste serie.

In Hatha Yoga zijn ook Pranayama en meditatie een groot onderdeel van de beoefening. Bij Ashtanga Yoga draait het vooral om de asana’s.

Vinyasa Yoga en Ashtanga Yoga

Het grootste verschil tussen Ashtanga Yoga en Vinyasa Yoga is dat Vinyasa Yoga geen vaste serie kent. De houdingen volgen elkaar vloeiend op, maar de docent bepaalt de serie en de inhoud van de les.

In Vinyasa spelen de adem en de dynamiek een grote rol.

Power Yoga en Ashtanga Yoga

Het grootste verschil tussen Ashtanga Yoga en Power Yoga is dat Power Yoga geen vaste serie kent. Power Yoga lijkt erg op Vinyasa Yoga, maar Power Yoga is vooral gericht op krachtopbouw.

Wil je meer weten over de verschillen tussen deze vormen? Lees dan ook deze blog.

Wil je weten wat Vinyasa Yoga precies is? Kijk dan vooral even deze video!

Wat zijn de risico’s van Ashtanga Yoga?

Ashtanga Yoga kent risico’s en nadelen. Het is fysiek uitdagend en het risico is dan ook dat je te snel gaat en te veel wil. Het kan dat je daardoor houdingen slordig of verkeerd uit gaat voeren, waarbij blessures op de loer liggen.

Het kan ook gebeuren dat je je teveel naar buiten keert en bezig bent met hoe de houdingen eruit zien in plaats van dat je naar binnen keert om te voelen hoe de houdingen voor jou zijn.

Ook het uitvoeren van correcties gebeurt veel bij Ashtanga Yoga. Een subtiele correctie om ervoor te zorgen dat je de houding op de juiste manier doet, kan heel behulpzaam zijn.

Laat je nooit hardhandig en met kracht in een houding duwen! Ieder lichaam is anders en ieder skelet is ook anders, we zijn daarom niet allemaal in staat om precies hetzelfde te doen. Je kan hier flinke blessures van oplopen, dus wees hier echt voorzichtig mee. – Rolf

Ook zijn er de laatste jaren nare verhalen naar buiten gekomen over ongewenste aanrakingen door Patthabi Jois. Dat is natuurlijk ontzettend treurig en dit staat lijnrecht tegenover wat yoga zou moeten zijn.

Voor wie is Ashtanga Yoga geschikt?

Als je van een fysieke uitdaging houdt en het fijn vindt om elke keer dezelfde serie houdingen te doen, dan kan Ashtanga Yoga heel geschikt voor je zijn!

Aangezien de oefeningen in dynamisch en in hoog tempo worden uitgevoerd, past deze vorm niet bij iedereen. Ashtanga Yoga is niet geschikt voor je als:

  • Je op zoek bent naar een meer rustige vorm van yoga
  • Je Yoga ook vooral doet voor het mentale en/of spirituele aspect
  • Je Yoga doet om te ontspannen
  • Wanneer je bepaalde blessures, aandoeningen of ziektes hebt

Welke vorm van yoga past bij jou?

Het is belangrijk om voor jezelf te bepalen waarom je aan Yoga wil doen. Wat zijn je doelen, wat hoop je te bereiken en wat zijn je wensen? Hoe beter je dat helder hebt, hoe beter je een yogavorm kunt vinden die aansluit op wat jij zoekt!

Wij raden de meeste Yogi’s aan om eerst met Hatha Yoga te beginnen. Hatha Yoga is een hele complete yogavorm die er aan bijdraagt dat jij jezelf beter leert kenen. Ook maak je stap voor stap kennis met de yogahoudingen.

Dit geeft je de ruimte om de houdingen eerst één voor één te ervaren en op de juiste manier op te bouwen en uit te voeren. In Ashtanga Yoga is daar minder tijd voor.

Weet je niet meer welke yogavormen er ook alweer zijn? We zetten er hier 4 voor je op een rij!

Hoe kan je met Ashtanga Yoga beginnen?

Als je met Ashtanga Yoga wil beginnen, dan kun je het beste naar een yogaschool gaan waar dit gegeven wordt. Zo leer je de yogaoefeningen aan van een ervaren docent.

Je leert zo stap voor stap de houdingen kennen en de docent geeft aan wanneer jij klaar bent voor de volgende oefening.

Ashtanga Yoga oefeningen kunnen namelijk best lastig zijn wanneer je nog onbekend bent met de Ashtanga Yoga. De oefeningen worden snel achter elkaar uitgevoerd.

Om alle afzonderlijke oefeningen en de overgangen goed onder de knie te krijgen, is het verstandig om les te nemen.

Een voorbeeld van Ashtanga Yoga oefeningen

Toch is het wel nuttig en leuk om één van die oefeningreeksen uitgelegd te krijgen :). Een van die reeksen ken je namelijk waarschijnlijk wel… Het gaat hier om Surya Namaskar A, oftewel de Zonnegroet.

Deze reeks komt dus in de Ashtanga Yoga voor, maar ook in andere vormen van Yoga.

De Zonnegroet is een vaste reeks van staande-, liggende-, en zittende yogaoefeningen, die meerdere malen herhaald wordt.

In de Zonnegroet A worden de Berghouding, Plankhouding, Chataranga Dandasana,  Cobrahouding of Opwaartse Hond houding, Neerwaartse hond, en de Namasté houding  gecombineerd tot een geheel.

In deze video leggen we de zonnegroet aan je uit!

Online yoga – Posture Lab

Heb je helemaal zin om met Ashtanga Yoga te beginnen maar heb je nog nooit Yoga gedaan? Dan is het handig om je eerst te verdiepen in de meest voorkomende yogahoudingen.

Je leert dan hoe je deze op de juiste manier uit moet voeren.

Op ons online platform vind je een cursus ‘Posture Lab‘ waarin we alle belangrijke basic houdingen aan je uitleggen. Doe je mee?Posture lab

Conclusie

Ashtanga Yoga is een intensieve, dynamische vorm van yoga. De nadruk ligt vooral op het beoefenen van asana’s. Wanneer je houdt van een fysieke uitdaging, kan deze vorm van Yoga heel leuk zijn.

Realiseer je wel dat deze vorm van Yoga vrij blessuregevoelig is. Let dus altijd goed op jezelf en bewaak je eigen grenzen.

Heb jij weleens Ashtanga Yoga gedaan? Wat vond je ervan? Super leuk als je het het ons wil laten weten in een reactie onder dit blog.



https://www.happywithyoga.com/yoga/wat-is-ashtanga-yoga/