Waar wordt collageen van gemaakt?


Wat is collageen?

Collageen is het meest voorkomende structurele eiwit in het menselijk lichaam. Het is zelfs goed voor ongeveer 30% van alle lichaamseiwitten. Collageen is een belangrijk onderdeel van ons bindweefsel en speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van kracht, flexibiliteit, beweging en beweging.

Als structureel eiwit bestaat collageen uit 18 aminozuren met een uniek hoog gehalte aan 3 belangrijke aminozuren: glycine, proline en hydroxyproline. Deze aminozuren vormen lange ketens van polypeptide moleculen die de structuur van collageenvezels vormen.

Hoe wordt collageen gemaakt?

Als natuurlijk eiwit wordt collageen altijd gemaakt van dierlijke bronnen. Collageen poeder wordt meestal gemaakt door collageeneiwitten te extraheren uit dierlijk weefsel zoals rundvlees, kip en vis. Het meeste collageen dat tegenwoordig wordt gewonnen, komt van runderbotten (koeienbotten).

1. Collageen van runderen gemaakt

Een van de meest voorkomende bronnen van collageenpeptiden is afkomstig van koeien. Het wordt meestal verkregen uit de huid, botten en pezen van het dier en wordt meestal rundercollageen genoemd. Rundercollageen is rijk aan collageen type I en III.

collageen gemaakt van runderen

3. Collageen van vissen gemaakt

Viscollageen heeft dezelfde voordelen als collageen afkomstig van koeien of andere landdieren. Meestal wordt de duurdere viscollageen gemaakt van één simpel ingrediënt: de schubben van in het wild gevangen witte vis voor de kust van Alaska. Deze vis is favoriet bij mensen die een pescatarisch dieet volgen en biedt dezelfde voordelen als collageenpeptiden van landdieren.

4. Collageen van gevogelde gemaakt

Collageen dat op basis van gevogelte is gemaakt wordt voornamelijk van de borstbeenderen van kippen geproduceerd, al kan het kan ook worden verkregen uit de huid van kippen. Kippencollageen bestaat voornamelijk uit type I collageen, dat het meest voorkomt in de gewrichten van het lichaam.

Collageen van gevogelde bevat ook bestanddelen zoals chondroïtine en glycosaminoglycanen die het lichaam gebruikt om kraakbeenweefsel te maken dat de gewrichten dempt. Kippencollageen bevat ook veel proline en glycine, beide zijn belangrijke bouwstenen van collageen.

Lees ook: Zit er collageen in eieren?

Van welke soorten collageen wordt poeder gemaakt?

Collageen poeder kan van verschillende soorten collageen gemaakt worden, maar het meest gebruikt zijn collageen type 1, 2 & 3. De verschillen tussen deze collageeneiwitten variëren van kleine variaties in de eiwit subunits tot grote verschillen in de primaire peptide sequenties.

Collageen type I

Type I is het meest voorkomende type collageen in het lichaam. Dit is het type collageen waar je waarschijnlijk aan denkt als je het niveau van collageen in je huid, haar of nagels wilt behouden.

Omdat het zo veel voorkomt in het bindweefsel, resulteert de afname van type I collageen vaak in kenmerken als een slappere huid, fijne lijntjes, broze nagels en dunner wordend haar.

Maar type I collageen is niet alleen een beauty gerelateerde stof. Het is ook een belangrijk bestanddeel van pezen, organen en botten.

vrouw met mooi collageen haar

Collageen type II

Hoewel het iets minder voorkomt in het lichaam dan type I, is type II collageen uiterst belangrijk. Het is het hoofdbestanddeel van kraakbeen en is zeer gezond voor het skeletsysteem. Actieve mensen die afhankelijk zijn van hun gewrichten kunnen ook baat hebben bij het toevoegen van type II collageen aan hun dieet.

Collageen type III

Het derde veel voorkomende type collageen, type III, wordt meestal gevonden in reticulaire vezels, zoals in het beenmerg. Het wordt meestal gevonden naast type I collageen in het lichaam.

Leer meer over: Collageen type 1, 2 & 3

Waar is collageen goed voor?

Omdat collageen een van de meest voorkomende eiwitten in ons lichaam is, is collageen goed voor veel functies in je lichaam. Je vindt collageen in alle bindweefsels, waaronder botten, kraakbeen, ligamenten, pezen, spieren, tanden, huid en vele andere delen van het lichaam. Collageen helpt ons lichaam sterk en flexibel te houden.

Collageen voor de huid

Wat de huid betreft, helpt collageen de huid stevig, vol, gehydrateerd en soepel te houden. Het doet dit via de lederhuid (de basis van de huid), die nauw betrokken is bij het elastisch en flexibel houden van de huid. Omdat collageen een belangrijk bestanddeel van de lederhuid is, helpt het in goede conditie houden van collageen het lichaam om de bovenstaande voordelen te behouden.

Maar zoals met de meeste dingen, eist de tijd zijn tol op de hoeveelheid collageen in ons lichaam. En de natuurlijke collageenproductie van het lichaam neemt af naarmate we ouder worden, wat kan leiden tot fijne lijntjes en een verslapte huid. Het toevoegen van inneembaar collageen aan je dieet kan het lichaam helpen te regenereren wat verloren is gegaan of is afgebroken door ouderdom.

zelfverzekerde vrouw door collageen poeder

Collageen voor de botten, spieren en gewrichten

Collageen is een van de bestanddelen waaruit je botten zijn opgebouwd, dus als de productie van collageen afneemt, komt de gezondheid van je botten in gevaar. Dit kan ertoe leiden dat je botten veel vatbaarder worden voor breuken en breuken.

In gezonde botten is er een evenwicht in de botomzet tussen de activiteit van botvormende cellen (osteoblasten) en cellen die verantwoordelijk zijn voor botreabsorptie (osteoclasten). Als het evenwicht verstoord is en de celafbraak groter is dan de synthese van nieuw bot, zijn de botten minder flexibel en breekbaar. Er is bewijs dat het aanvullen met collageen kan helpen om de botten te ondersteunen.

Collageen is ook essentieel voor spierherstel na het sporten. Hoewel het geen specifieke aminozuren (zoals leucine) bevat die essentieel zijn voor de spiereiwitsynthese, wordt aangenomen dat collageen kan helpen de spiermassa te vergroten, met name door het stimuleren van spiergroei na het sporten en door de synthese van spiereiwitten.

Collageen wordt van vaak van runderen of vissen gemaakt.

Wat veroorzaakt collageenverlies?

De natuurlijke productie van collageen door het lichaam is een continu, dynamisch proces waarbij er een balans is tussen de synthese van nieuwe collageeneiwitten en de afbraak van oude/beschadigde eiwitten.

Naarmate we ouder worden, begint de lichaamseigen (endogene) productie af te nemen, wat bijdraagt aan verouderingsverschijnselen zoals een slappe, glansloze huid en minder beweeglijkheid en flexibiliteit van de gewrichten.

Zowel leeftijd als leefstijlfactoren zoals stress, blootstelling aan de zon, roken en alcohol hebben invloed op de aanwezigheid van collageen in ons lichaam. Het verlies van collageen begint op natuurlijke wijze na het 30e levensjaar en neemt met de leeftijd toe, met een schatting van 1 procent collageenverlies per jaar.

Tegen de tijd dat we 80 jaar oud zijn, is de productie van collageen met 75 procent afgenomen.

Dat feit, gecombineerd met dieetvoorkeuren die geen collageenrijke voedselbronnen bevatten (zoals plantaardige diëten of het weggooien van collageenrijke delen van vlees zoals botten, organen, pezen en ligamenten), maakt een aanvullende dagelijkse dosis collageen gunstig. Door collageen aan je dieet toe te voegen kan je lichaam regenereren en aanvullen wat is afgebroken of verloren.

Lees meer over: Vanaf welke leeftijd collageen innemen?

vitamine C collageen

Welke voeding bevat collageen?

Veel bewegen en gezond eten met zowel collageen voeding als voedingsmiddelen die de collageenproductie bevorderen (zoals bottenbouillon, bessen, citrusvruchten, cashewnoten en gelatine) zijn een paar manieren om de belangrijke delen van ons lichaam goed geolied en sterk te houden.

Naast het dagelijks supplementeren met collageen, is het makkelijk om meer collageen en collageenbevorderend voedsel in je dieet op te nemen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan collageen komen van dierlijke eiwitten, vooral die met veel taai bindweefsel zoals borst en braadstukken.

Een eenvoudige manier om meer collageen te gebruiken is door traditionele bouillons te vervangen door bottenbouillon. De smaak zal sterker zijn dan bouillon en je krijgt zowel collageen als mineralen binnen die je anders niet uit bouillon zou halen.

Van eiwitrijk voedsel, zoals vlees, eieren, vis en gevogelte, wordt ook aangenomen dat het de lichaamseigen collageen productie voedt, omdat ze de aminozuren (glycine, proline, hydroxyproline) bevatten die collageen maken.

Naast andere voedingsstoffen heb je voor de productie van collageen ook zink nodig, dat je op natuurlijke wijze in je dieet kunt stimuleren door je bord te vullen met schaaldieren, peulvruchten, noten en zaden, citrusvruchten, bessen en paprika’s.

Leer meer over: Collageen aanmaak stimuleren

Hoe werkt collageen poeder?

Er zijn verschillende vormen van collageen poeder, waaronder gelatine, maar collageenpeptiden zijnde meest effectieve vorm als supplement. 90 procent van de collageenpeptiden wordt verteerd en zeer goed opneembaar is, en al 1 uur na consumptie als kleine peptiden in het bloed verschijnt.

Bij inname stimuleren collageenpeptiden de activiteit van speciale cellen zoals chondrocyten en osteoblasten. Deze cellen komen overal in het lichaam voor en zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van nieuw collageen, waarbij ze het lichaam voorzien van dezelfde aminozuren die van nature aanwezig zijn in ons collageen.

smoothie van collageen gemaakt

Hoe moet je collageen gebruiken?

Effectief collageen gebruiken is niet moeilijk. Collageen kan een eenvoudige toevoeging aan je dieet zijn en kan gemakkelijk worden geïntegreerd in je bestaande routine. Collageen kan aan bijna alles worden toegevoegd en veranderen niets aan de smaak of textuur van voedingsmiddelen of dranken.

Lees ook: Hoe lang collageen gebruiken?

Conclusie

Collageen wordt meestal gemaakt van dierlijke bronnen zoals runderbotten, vis en gevogelte.

Rundercollageen, rijk aan type I en III, komt uit de huid, botten en pezen van koeien. Viscollageen wordt meestal gemaakt van schubben van vissen en biedt vergelijkbare voordelen als collageen van runderen.

Tot slot is er ook nog collageen dat wordt gemaakt van gevogelte, en deze is vooral afkomstig van kippenborstbeenderen en kippenhuiden. Dit type collageen bevat voornamelijk type I, belangrijk voor de gewrichten.

Collageen

Over dit artikel

Dit artikel over waar collageen van gemaakt wordt is voor het eerst gepubliceerd op 3 december 2023.
Collageensupplementen, verkrijgbaar in onze webshop, versterken collageennetwerken in de skin. Deze voedingssupplementen, waaronder hydropeptide en dermalogica, bevatten collageeneiwit uit rund en zijn verrijkt met vetzuren en enzymen.

Skincare en cosmetische supplementen van Vitamines.com

Voor een veganistisch alternatief bieden we plantaardige opties. Vloeibaar collageen, een populaire toedieningsvorm, kan gemakkelijk aan smoothies worden toegevoegd. Deze supplementen ondersteunen niet alleen de skincare, maar ook de bloedsuikerspiegel, gemoedstoestand, concentratie, en het geheugen. Ze dragen bij aan de gezondheid van hart en bloedvaten. Let op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bij het toevoegen aan je winkelwagen. Cosmetische voordelen? Betere huid en slapen!

Bronnen

Je las een bericht in de categorie:

  • Waar wordt collageen poeder van gemaakt





https://vitamines.com/waar-wordt-collageen-van-gemaakt/